Monday, April 09, 2007

DUKW


abang jumpa kenderaan ini tempoh hari ketika pusing bandar liverpool. memang sesuai untuk search and rescue. sangat sesuai untuk bomba malaysia.

DUKW adalah kenderaan ketika perang dunia kedua. betapa tahan lasaknya kenderaan ini, ia mampu merentas selat inggeris.

DUKW mempunyai kelebihan yang istimewa kerana ia dapat bergerak dua alam sekali. tak perlu susah susah tarik bot. nak simpan lagi. kemudian kalau banjir tak dalam, DUKW masih boleh bergerak. hull bawahnya tak boleh rosak sebab ia bertayar. lebih jimat rasanya berbanding helikopter. dan DUKW dapat lebih masuk celah celah bangunan dan dapat search and rescue lebih efisyen.

bencana di new orleans akibat ribut katrina menyebabkan kenderaan DUKW ini telah diguna pakai secara meluas pada 2005.

DUKW adalah antara kenderaan yang bole mengempiskan tayarnya suapaya lembut dan dapat bergerak di pasir, dan juga dapat mengeraskan tayarnya suapaya dapat bergerak di jalan tar yang biasa. proses di kontrol dari dalam.

keadaan cuaca akan datang menjanjikan perubahan yang tak terjangka dan tak terkawal. seperti contoh bajir besar Johor. kalau berfikiran bisnes DUKW bukan saja dapat di pasarkan di malaysia, tapi mungkin vietnam yang mana bandar besarnya di sungai mekong. malah, kebanyakan bandar bandar besar di asia tenggara berdekatan dengan sungai. sudah tentu potensi kenderaan DUKW ini menambat hati agensi bomba di negara masing masing.

bukan sekadar itu, kenderaan ini rasanya masih lagi tak popular di asia sendiri. china mempunyai rekod pencemeran yang agak buruk. setiap tahun sungai besar di china yang abang lupa namanya di tahap kritikal. namun disebabkan ekonomi perindustrian china yang sangat pesat, mustahil pencemaran alam sekitar china dapat diatasi dalam masa yang terdekat.

dunia hanya menuggu masa saja untuk bencana alam seterusnya berlaku. sama ada kita bersedia atau tidak. atau hanya tunggu dan lihat.

sekian terima kasih.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


My Stats