Monday, April 09, 2007

Projek MRR II

petang semalam sedang menikmati kopi di warung tesco, kelihatan seorang tua menghapiri abang. berpakaian segak. rambut disikat rapi. bercermin mata. bermisai.

dia duduk di kerusi depan abang. abang tercegat. siapa ini? dihempapnya beg hitamnya di atas meja.

"kamu orang malaysia" katanya.

"ya" jawab abang ringkas.

"kamu amat berpengelaman MRR II bukan?" soalnya.

"ya" jawab abang ringkas lagi.

"saya pete kirkintiloch" kata pete.

"pit kirkintiloc?" mengulangi namanya.

"sebut betul betul. pit kirkintilokh. itu ejaan gaelic. 'ch' itu sebutannya macam kha' dalam bahasa arab. sebut biar bergetar halkum" balasnya agak marah.

"apa yang tuan mahu?" abang bertanya pelik.

"saya ada projek. glasgow city council dalam pembinaan flyover di west end. tapi kami menghadapi masalah. masalahnya sama seperti apa yang saya suatu kali dulu melihat di television. berita di malaysia. datuk seri samy velu di muka television. tentang jambatan longgar dan retak. kami kini menghadapi masalah yang amat serupa. saya difahamkan saudara hadzaifah dulu setiap hari menggunakan MRR II. dari sebelum jambatan itu dibaik pulih, ketika pembaik pulih dilakukan dan pada peringkat akhir proses baik pulih." cerita pete panjang.

"pertama sekali tolong sebut nama saya betul betul tuan pete. nama saya ejaan melayu. nama saya nama sahabat nabi. saya tak suka anda sebut dengan pelat. nama saya 'hoodzayfaah'. ada hukum mad di situ. biar panjang sedikit. mulut biar buka besar. sebut biar jelas. usah sebut seperti malas buka mulut. keduanya, saya amat berbangga kerana tuan pete sedia untuk menerima khidmat nasihat saya. saya amat berbangga. saya bersedia untuk projek tuan" kata abang pula

"bagus bagus hadzaifah. oh, maaf. hoodzayfaah. kami tiada peruntukan khas. semua kerja atas inisiatif sendiri. bahan boleh cari pakai buang yang ada disekeliling. tiada tempoh masa. take your time. buat dengan cermat. saya pergi dulu. saya bayar kofi encik ya. selamat tinggal" sambil pete berlalu pergi.

jejantas satu dan dua dibina dengan tiada masalah. jejantas ketiga asalnya sebahagian dari jejantas kedua. tapi diebabkan kontraktor diberi maklumat yang agak sesat, jejantas ketiga terpaksa dibuat dengan memotong sedikit jejantas kedua. jimat kos. kita dapat lihat jejantas kedua tiada tiang pada hujungnya. ini juga disebabkan kontraktor lupa.


disini seorang pekerja diimport dari india sedang membuat jalan.


anda dapat lihat tiang MRR II tersebut.


kereta ujikaji terbalik. struktur agak lembut. perlu dinilai semula.


masalahnya sekarang, encik hudzaifah sudah mati kutu memikirkan cara untuk kereta gelungsur ke jejantas ketiga tanpa bounce balik dan jatuh supaya ia dapat bergerak lancar dan meluncur untuk jjantas yang seterusnya.

prifesional di luar sana? civil anyone? makbusu? musab?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


My Stats