Wednesday, February 14, 2007

Abang Yang Banyak Masa

abang sekarang dalam bilik komputer di na-me department. bangga oo menjadi salah satu pelajar berada di department ini. tak seperti department lain, na-me tak besar. kecil saja bangunannya. tapi ntah abang pun tak tahu, rase macam bes saja. mungkin sebab tak semua pelajar boleh masuk bangunan henry dyer ini. pelajar na-me yang ada kad saja boleh buka pintu automatik bangunan. tak seperti bangunan lain yang boleh masuk dan keluar sesuka hati. haha.

sejam yang lepas, kelas marine application and analysis telah berlalu. di lab komputer ini. kelas introduction to marine engineering hari ini dibatalkan. jadi hari ini abang ada kelas ini saja. itu pun sudah habis. dan kini abang tak tahu mahu buat apa. walaupun pagi tadi abang sudah menulis blog, abang rasa macam seronok mahu menulis lagi.

kelas marine application sungguh dapat merapatkan ukhwah. hehe. ini kerana lecturer tersebut amat kedekut untuk menolong. katanya dia cakap sekali saja. selepas itu tanya semula memang cari gaduh dengan dia. habis kene leter. hehe. bukan itu saja tekanannya, kerja yang diberi pula bukan main sekejap tempoh masa yang diberi. kelas marine application and analysis ini tiada peperiksaan. cuma peperiksaan saja. hehe. apa abang cakap ini. maksud abang, tiada peperiksaan hujung semester.

sebabnya, kerja yang diberi berbentuk komputer. kemahiran menggunakan aplikasi program mathcad. semester pertama, kami belajar guna microsoft excel. nampak senang. tapi cari pemeriksaannya, setelah siap kerja yang diberi, kita perlu jumpa lecturer, dan one on one dengannya. banyak pula soalan dia tanya. tapi kalau betul betul kita buat sendiri, tentu kita faham. ada kawan kawan abang yang copy paste saja kawan lain punya. bila kena semak, kelang kabut nak jawab tak faham. hehe.

tapi sekarang sudah taktik nya, sebelum pergi pastikan betul betul faham. oleh sebab lecturer yang susah difahami ini, abang pun kadang kadang tak faham. dan bila abang tulis nih pun, anda faham ke baca? kikiki.

siapa kata dalam kelas kena duduk diam diam? bila kelas marine application nih, abang kerap kali melompat lompat. dari satu tempat ke tempat yang lain. tanya sini tanya sana. ya la, lecturer susah sangat. tapi bagus la, abang dapat banyak berborak dan biasakan diri berkomunikasi dalam kumpulan. dapat betul betul faham tugas, dan masalah yang diberi dengan cara berbincang dengan rakan. dalam masa yang sama dapat ramah mesra. yeyeye, hah, macam pasar saja. borak sana borak sini. macam rumah terbuka pon ada. masing masing time tuh gak nak makan breakfast, dengan sanwich nye, susu nye, jus nye.

sekarang abang dah tak tahu nak buat apa. tinggal satu saja assignment abang sekarang ni. eh ada dua. baru tambah. satu marine transportation, kena tulis essay tentang "how canals change shipping industry". lagi satu kena buat report tentang kerja mathcad yang telah dibuat.

tahu kah anda zaman zaman cina dulu kala lama lama sangat abang tak tahu tahun berapa, ada seorang raja cina telah buat sungai palsu, atau canal, dari beijing ke Hangzhou. panjang tu. dan masih dikira panjang untuk zaman ini. bila tengah buat assignment ini, abang terfikir kalau malaysia buat canal kat utara, potong itu sempadan antara thailand, habis bankrup singapore.

abang cari di youtube dan jumpa klip di bawah:


Taken in 2001 the biggest vessel to visit the Clyde was the BUNGA SAGA LIMA. She docked in the KGV and was carrying only a few thousand tons of animal feed. The tugs did a magnificent job


huh. bunga saga lima?

tak menarik?

menarik la.

ini lagi satu clip kapal, lalu di cape horn. rasa tenang saja jiwa lihat lautan luas. dan kita di tengah tengah.
tapi ada juga clip ketika sedang ribut. kapal bergelora kiri kanan depan belakang. tapi macam seronok. sekali seumur hidup, abang mahu naik kapal berlayar jauh.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


My Stats