Sunday, February 25, 2007

esc 2007

kring kring. kring kring. telefon bimbit abang berbunyi. abang bangun dari sofa empuk. seperti biasa tv masih terpasang. abang tarik selimut. sejuk. abang balut kuat kuat. malas betul rasa mahu bangun. hari minggu pula. abang terlena. tidak beberapa lama kemudian abang terjaga semula, lihat telefon bimbit. 6.30 pagi. tv masih abang tidak tutup. biar. abang suka. biarkan ia buka sepanjang malam pun tak mengapa. rasa tak sunyi, buka mata ada orang sambut dengan senyuman. pemberita bbc tak jemu menyampaikan berita. ya lah. recorded. dok ulang berita sama. sampaikan kadang kadang sudah hafal berta untuk malam tersebut. beri kan abang pen dan kertas akan abang tulis semuanya dari awa hingga akhir.

abang bangun. panaskan kuali. abang ambil wudhu. sembahyang subuh. selesai, abang masak burger dalam microwave. half cook, goreng dalam kuali. biar ia garing garing. sedap. nota malam sebelumnya abang baca. abang lihat satu persatu beberapa perkara untuk disiapkan sebelum keluar rumah. siap baju tracksuit. bawa boot. bawa botol air. bawa henpon. bawa walet. masak burger untuk sarapan. bawa jacket tebal. antara beberapa perkara abang ambil nota malamnya. sebelum tidur.

siap siaga. jam menunjukkan pukul 7.25 pagi. abang turun flat. berjalan ke charles street. flat abang hafeez. tiada siapa. jam henpon menenjukkan pukul 7.30 pagi. mahu kepastian abang telefon hafeez. betul. 7.45 pagi. charles street. kumpul. huh. abang awal sangat. abang sungguh bersemangat. tak tahu apa mahu buat, abang jalan jalan pusing pusing kawasan charles street. oh, ada kedai. abang beli coklat. snickers. abang suka. sedap. abang tak makan. abang simpan dalam beg. buat bekalan.

kira kira jam 8 lebih pagi, ezrol tiba. khai telepon, kata nya tunggu di stesen minyak tesco. oleh itu, kami bergerak ke stesen tesco. ezrol isi minyak keretenya.

bergerak menuju edinburgh.

sampai kira kira jam 9 pagi. maklumat dari organizer mengatakan game bermula jam 9.30 pagi. dalam setengah jam, sempat kami pusing pusing carboot sale berhampiran dengan bakal gelanggang pertarungan. kecil. tak bes. tiada apa sangat. jalan ppulang semula ke gelanggang. masih tidak nampak batang hidung penganjur. jam sudah lebih 9.30 pagi. sabar. sabar. dan bersabar.

dalam jam 12, glasgow2-tupai terbang mula permainan pertama. gelecek. tendang. rembat. terbang. pusing. semua aksi ada. lawan. lawan dan lawan. main main dan main. alhamdulillah, tupai terbang berjaya berada dalam dua kumpulan terastas dalam kumpulan. semangat makin bergelora. jiwa membakar. tapi dalam masa sama, rasa sungguh tertekan.

tupai terang berjaya masuk division satu. kerana berada antara teratas dalam kumpulan. ini bermakna kumpulan kumpulan lawan kini semakin hebat. mereka semua sudah tentu antara yang teratas dalam kumpulan.

quarter final. glasgow2-tupai terbang akan beraksi lawan dengan kumpulan notts. singkatan untuk nottingham. notts team mempunyai sejarah yang cukup boleh dibanggakan kerana telah memenangi edinburgh super cup, esc, pada tahun lepas. dan tahun lepas lepas. dan juga tahun lepas lepas lepas. dipendekkan, mereka juara tahun lepas. dua tahun lepas. dan tiga tahun lepas. tetapi pemain datang dan pergi. pemain dulu, kini mungkin sudah bertukar.

penjaga gol, menghantar bola pada abang. abang suka. abang tendang kuat kuat. harap harap dapat menerjah benteng benteng lawan , tembus, dan terus gol. oh tidak. tak semudah itu. oleh kerana, tendangan abang kuat, terkene penyerang pasukan notts, kemudian terpantul semula, masuk gawang gol gol! gol! dan gol!. masuk gol kumpulan abang sendiri. oh, betapa hampanya. tekanan begitu perit. susah hendak digambarkan dengan kata kata.

tapi prinsip tupai terbang, sepandai tupai jatuh ke tanah, pasti mesti boleh terbang semula. tiada istilah angka dalam perlawanan. ketua telah menasihatkan, selagi berada dalam kandang permainan, sentiasa fikir beza mata masih 0-0, walaumacam mana pun, kita ketinggalan mahupun kita berkelebihan.

dush. shuk rembat. masuk ke gawang lawan. kini mata satu sama. main dan main akhirnya masa tamat. penalti jawabnya.

akhirnya, kami berjaya memasuki semi final.

bangga. suka. gembira. ye la, sudah training dari hujung tahun lepas. sudah set kumpulan dari hujung tahun lepas. glasgow 1 dan glasgow 2. sudah rancang dan merancang. sudah belajar dan belajar. sudah berlatih dan berlatih.

semi final perlawanan mudah. corak permainan amat baik. posisi amat teratur. dan akhirnya berjaya menamatkan permainan dengan kelebihan mata 2-0.

final.

hati berdebar debar. jantung degup laju. mulut kumat kamit mambaca mentera. final devision 1. final segala final. keadaan semakin tertekan.

tapi abang?

abang rilek saja. abang cool.

hehehehe.

main dan main. kali ini lawan dari manchester. huh. dari england. england dan scotland berbeza. bagai bumi dan awan jarak keegoaan para pemain. takkan mahu biarkan piala pusingan dibawa balik ke england sedangkan permainan tajaan scotland? huh, asobiyah sungguh.

namun yang demikian, disebabkan kecedaraan anggota anggota tupai terbang, kami bermain agak kuyu. namun tidak mengaku kalah. permainan masih rancak. jiwa masih berjuang. namun tempo berkurangan. dush. satu. dush. dua.

apa boleh buat? banyak veteran tupai terbang, lutut sungguh longgar. kecederaan dan kecederaan. hehe.

tapi tak mengapa. dapat juga medal. runner-up, first devision.

siap siap. kemas segala jacket. baju. boot. makan tengahari briyani apentah nama dia. briyani usa? huh. tak tahu lah nama dia. ditaja oleh kelab umno, dan dimasak oleh warong. kendalian abang haizal. memang dia operate warong pon. call je, nanti makanan sampai. macam aladdin.

pulang dengan penat. kaki lenguh lenguh. sekarang masih tidak terasa. tapi dapat bayangkan hari isnin nanti jalan ke kelas kengkang kengkang. haha.

sekarang boleh lah tidur dengan lena. edinburgh super cup punya pasal, kerja rumah, assignment, report, sudah siap sebelum jumaat. kalau setiap minggu ada cup kan bagus? exercise autocad dan mathcad boleh tanya kawan. dalam kata lain, meniru dengan secara bijak. apa guna kawan kalau bukan untuk mengajar mereka yang lemah bukan?

sekian terima kasih.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


My Stats